Een pragmatische tool voor mkb-werkgevers
Pas als je gedwongen tussentijds afscheid wilt (of moet) nemen van een medewerker blijkt vaak dat het arbeidscontract dat je indertijd even snel van internet had gedownload en zelf had aangepast, niet waterdicht is. Zoals bij die ondernemer die niet wist dat je tegenwoordig een ‘tussentijdse opzegging’ moet opnemen. Hij zat daarom tot het einde van de contractperiode (financieel!) aan zijn medewerker vast.
Dit voorbeeld gebruik ik vaak als ik met ondernemers over mijn Online Academy praat. De Online Academy is een betaalbare tool voor mkb-ondernemers die (nieuw) personeel gaan aannemen. Via een routekaart worden zij stap voor stap begeleid. De beschikbare arbeidscontracten zijn door gespecialiseerde advocaten opgesteld. Een online helpdeskfunctie zorgt voor hulp en advies op maat. Zo bespaar je veel geld en ben je wel op alles voorbereid.
Ik ben zeer geïnspireerd door mensen zoals Simon Sinek (over de why-factor), Frederic Laloux (over reinventing organisations), Brian Robertson (over holacracy) en Robert Keegan (over de heelheid van mensen in organisaties). Bij mij krijgt de ondernemer geen vuistdikke rapporten maar korte verslagen en vooral persoonlijke aandacht, begeleiding en implementatie van de adviezen. Door te dóen krijg je zaken in beweging.
Andrea de Boeij was 25 jaar lang directeur algemene zaken (waaronder personele zaken) bij bd architekten. Ze werd er in 2008 uitgeroepen tot werkgever van het jaar. Daarna had ze een intensieve interimperiode bij Creaforti Telecommunicatie. Sinds 2017 is ze zelfstandig organisatie- en HRM-adviseur voor een veelheid van mkb-bedrijven. Andrea de Boeij werkt zowel voor éénpitters en startups die hun eerste personeel gaan aannemen als voor mkb-ondernemers die willen uitbreiden, als ook voor corporates die het HRM-beleid nog verder willen professionaliseren. Ze fungeert als coach en vertrouwenspersoon voor de mensen die ze helpt hun talenten te ontdekken en verder te optimaliseren. “Vaak zitten mensen niet echt goed op hun plek maar weten ze niet waar ze beter tot hun recht kunnen komen. Daar kan ik ze bij helpen. Ik ondersteun zowel de ondernemer als zijn personeelsleden.”
Ga terug naar het overzicht